Poza1_1

STAGIUNEA CAMERALĂ – LUNI LA ORA 5 - DUPĂ-AMIAZA UNUI INTERPRET

STAGIUNEA CAMERALĂ – LUNI LA ORA 5 - DUPĂ-AMIAZA UNUI INTERPRET
INFORMAŢII UTILE

SEDIUL CENTRAL – Sala MIRCEA ELIADE

Sectorul 1: Str. Tache Ionescu, 4
010354 BUCURESTI - 22
Tel. / fax 04 021 316.83.00
Metrou: Staţia Piaţa Romană
Autobuze: 126, 131, 133, 168, 226, 300,
301, 331, 368, 381, 781 - Staţia Piaţa Romană
Troleibuze: 79, 86 – Staţia Piaţa Romană
www.bibmet.ro www.digibuc.ro

1 iulie - 31 decembrie 2013
SEDIUL CENTRAL – Sala MIRCEA ELIADE    |    Stagiune camerală



Stagiunea Camerală
LUNI LA ORA 5 - DUPĂ-AMIAZA UNUI INTERPRET
Fondator: dr. Mirela ZAFIRI



Proiectul Stagiunii Camerale „Luni la ora 5 – După-amiaza unui interpret”, iniţiat de soprana Mirela Zafiri, a prins viaţă în toamna anului 2009, la Biblioteca Metropolitană Bucureşti, instituţie foarte receptivă la această idee şi care asigură cadrul optim de desfăşurare a unei activităţi complexe cum este o stagiune muzicală. Ideea a fost de a realiza, lunar sau chiar bilunar, o manifestare artistică dedicată în primul rând interpreţilor de azi şi de ieri, din diferite genuri ale muzicii clasice (de aici titlul „După-amiaza unui interpret”) şi, ocazional, cu prilejul unor aniversări, compozitorilor contemporani. Din octombrie 2009 până astăzi, stagiunea din Sala „Mircea Eliade” a Bibliotecii Metropolitane se desfăşoară fără întrerupere, din octombrie până în iunie, în ultima zi de luni a fiecărei luni (cu excepţiile de rigoare), la ora 17.00 şi pot spune, acum, când s-a încheiat cea de-a patra stagiune, că ea s-a impus în viaţa de concert bucureşteană, stârnind interes şi având un public fidel. Mai mult, cred că această stagiune are profilul ei aparte, aşa cum a fost proiectată şi realizată de la bun început.

La sfârşitul lui noiembrie 2009, Ilinca Dumitrescu inaugura pianul Yamaha al Bibliotecii Metropolitane cu un recital extraordinar cu piese de Händel, Haydn, Albéniz, Paul Constantinescu. 2009 a fost anul în care am marcat centenarul naşterii lui Paul Constantinescu, ocazie de a lansa, în aceeaşi seară, două ediţii critice Paul Constantinescu, realizate de Sanda Hârlav Maistorovici: Corespondenţă, scrisori şi portrete şi Piese pentru pian (integrala lucrărilor pentru pian ale compozitorului). În 14 decembrie 2009, întâlnirea muzicală din cadrul stagiunii era dedicată compozitorului Dumitru Capoianu, aniversat la împlinirea vârstei de 80 de ani. Fermecător, plin de umor şi mereu pus pe calambururi, Dumitru Capoianu (19 octombrie 1929–14 iunie 2012) a încântat publicul în acea seară de decembrie în care, pe lângă înregistrări cu lucrări ale sale, în diferite genuri, am ascultat şi un substanţial recital de lieduri de Dumitru Capoianu, interpretate de soprana Irina Ionescu (la pian: Viorela Ciucur). În ianuarie 2010 erau aniversaţi soprana Georgeta Stoleriu şi dirijorul Ludovic Bács (80 de ani), cu participarea Studioului de Muzică Veche. Anul 2010 fiind bogat în astfel de evenimente, în martie evocam O dinastie de mari interpreţi:  Jean Bobescu (n. 5 aprilie 1890), Constantin Bobescu şi Lola Bobescu, în mai pe dirijorul Erich Bergel (n. 1 iunie 1930), iar în iunie Mariana Nicolesco prezenta un medalion cu titlul Legenda Hariclea Darclée, cu ocazia centenarului naşterii cântăreţei care a făcut epocă la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea.
Din cea de a doua stagiune, 2010–2011, aş aminti programul dedicat sopranei Silvia Voinea (25 octombrie 2010), Medalionul Felicia Donceanu, care împlinea, în ianuarie 2011, 80 de ani, intitulat De ieri către mâine şi care a cuprins un recital de lucrări camerale interpretate de soprana Cristina Radu, mezzosoprana Antonela Bârnat, tenorul Dragoş Cohal (la pian: Diana Spânu-Dănilă, Iulia Săndulescu, Lelia Şerbănescu). Concepută pentru a cuprinde cât mai multe genuri muzicale, stagiunea realizată de Mirela Zafiri a inclus şi o seară de balet, portret al coregrafului Constantin Duţu, cu proiecţii video din spectacolele montate de Constantin Duţu şi momente coregrafice interpretate de doi dintre cei mai apreciaţi balerini ai Operei Naţionale Bucureşti, Bianca Fota şi Alin Gheorghiu (25 februarie 2011). Un program deosebit a fost cel al sopranei Daniela Chihaia Popa, acompaniată de Marta Băceanu (30 mai 2011), în care am ascultat, printre altele, „Aria lunii” din opera Rusalka de Dvořák, operă care lipseşte de mult timp din repertoriile teatrelor româneşti. Ultimul act al stagiunii 2011–2012 a fost dedicat Centenarului Sergiu Celibidache (25 iunie 2012). Invitaţi: Nicolae Licareţ, Dan Cavassi, Aurelian-Octav Popa, Andrei Dorobanţu.

Rarităţile repertoriale nu au lipsit din programele acestei stagiuni. În 26 martie 2012, am putut asculta două piese foarte rar cântate, Trio pentru pian, vioară şi violoncel, în do minor, op. 2 de Josef Suk şi Trio pentru pian, vioară şi violoncel, în re minor, op. 32 de Anton Arenski, interpretate de Mădălina Florescu, Cristian Balaş, Marc Loznic. Foarte bine primit a fost recitalul pianistei Inna Oncescu, cu care s-a deschis Stagiunea 2011–2012, urmat, în noiembrie 2011 de substanţiala conferinţă susţinută de dr. Stephan Poen, Elena Cernei şi arta sa în timp, cu documente şi imagini din arhiva familiei. De remarcat în această a treia stagiune medalionul aniversar Doru Popovici – 80, cu un amplu recital susţinut de soprana Mirela Zafiri, pianista Ilinca Dumitrescu, fagotistul Vasile Macovei (27 februarie 2012).

Ar fi fost nefiresc ca stagiunea 2012–2013 să înceapă altfel decât cu o evocare a personalităţii artistice a Mirelei Zafiri (26 noiembrie 1969, Lugoj–27 august 2012, Bucureşti), răpită dintre noi, în vara trecută, de o boală necruţătoare. Medalionul pe care i l-am dedicat, in memoriam, în 28 octombrie 2012, i-a reunit pe profesoara Georgeta Stoleriu, compozitorul Doru Popovici, istoricul Florin Rotaru, compozitoarea Alexandra Cherciu. Nu numai pentru mine, dincolo de trista emoţie, a fost de-a dreptul straniu să vorbesc la timpul trecut despre Mirela Zafiri, una dintre cele mai bune soprane lirice pe care le-am avut şi alături de care am realizat, de-a lungul timpului, mai multe proiecte. Cultura muzicală vastă, dublată de pregătirea sa teoretică şi de o deschidere rară spre zone stilistice complet diferite, cât şi tehnica vocală de excepţie i-au dat posibilitatea de a aborda cu succes deopotrivă opera şi opereta, repertoriul vocal-simfonic şi cel cameral, dar şi jazz-ul sau stilurile „de graniţă”, gen clasic-pop, cum sunt cântecele pe versuri eminesciene ale lui Laurenţiu Profeta, precum şi numeroase lucrări scrise de compozitori contemporani, interpretate în primă audiţie. În 26 noiembrie 2012, când ar fi împlinit 43 de ani, a fost dezvelit portretul Mirelei Zafiri, realizat de pictoriţa Andreea Gheorghiu, donat Bibliotecii Metropolitane Bucureşti şi care a rămas expus în Sala „Mircea Eliade”. În acea seară de noiembrie, Aurelian Octav Popa a oferit un cuprinzător recital de clarinet, intitulat Perpetuum-solo – De la Bach la Messiaen, urmat în decembrie, de programul de sonate pentru violoncel şi pian interpretate de Dan Cavassi şi Viniciu Moroianu şi de Concertul extraordinar de Crăciun, susţinut de Ilinca Dumitrescu şi Vasile Macovei. În luna ianuarie a anului 2013, la aniversarea Feliciei Donceanu şi a Georgetei Stoleriu, Studioul de Muzică Veche (Georgeta Stoleriu, Anca Iarosevici, Verona Maier) a propus o excelentă lucrare a Feliciei Donceanu, recentă, primită cu entuziasm: Una volta alla Corte del Principe, operă de cameră pentru soprană, viola da gamba, clavecin şi percuţie. În 25 februarie 2013, a avut loc un recital de harpă celtică şi violoncel, Roxana Moişanu şi Mladen Spasinovici (Duo Cell’Arpa), Nuanţe de primăvară, cu un program bogat, alcătuit, în cea mai mare parte, din piese din epoca barocului, clasicismului şi romantismului – excelent interpretat. Harpa celtică este un instrument rar, cel puţin la noi, instrumentul cu 38 de corzi pe care cântă Roxana Moişanu fiind cea mai mare harpă celtică din câte au fost construite până acum.

La începutul lunii martie 2013, compozitoarea Alexandra Cherciu a organizat un frumos Recital de muzică românească în memoria sopranei Mirela Zafiri (4 martie), cu un program de lieduri de George Enescu şi Valentin Teodorian, arii şi lieduri de Alexandra Cherciu, interpretate de mezzosoprana Antonela Bârnat, tenorul Nicolae Simonov, la pian – Iulia Săndulescu şi Alexandra Cherciu.

Creaţia camerală pentru pian, într-o diversitate de stiluri, cu programe cuprinzând lucrări de referinţă ale genului, a fost ilustrată în primăvara anului 2013 prin recitaluri susţinute de Aida Chiciudeanu (25 martie), cu un program  Bach, Mozart, Chopin, Enescu, Rahmaninov şi Angelica Postu (15 aprilie) – piese de Beethoven, Chopin, Poulenc.

Schubertiada s-a intitulat recitalul pe care Verona Maier (pian), Sanda Crăciun Popa (violă), Aurelian Octav Popa (clarinet) l-au oferit publicului în 29 aprilie. Şi în această stagiune, trio-ul Mădălina Florescu, Cristian Balaş, Marc Loznic a continuat programul de rarităţi camerale, de data aceasta interpretând două lucrări, puţin cunoscute, de compozitori francezi: Trio în sol minor pentru pian, vioară şi violoncel, op. 3 de Ernest Chausson şi Trio nr. 3, op. 26 de Édouard Lalo (27 mai).
Cu muzică franceză s-a încheiat, în 17 iunie 2013, a patra stagiune „Luni la ora 5 – După-amiaza unui interpret”: ocazia rară de a asculta cvasi-integral cele două Caiete de Preludii de Claude Debussy, într-o splendidă versiune a  pianistei Inna Oncescu.

Costin Tuchilă
 

 

Accesează galeria foto

RSS
a+ a-

Linkuri utile

  • Niciun link util.

Descarcă

  • Niciun fisier.